Polski pool taborowy Rail Capital Partners, kontrolowany pośrednio przez Polski Fundusz Rozwoju, zawarł umowę z Newagiem na dostawę 5 lokomotyw elektrycznych wraz ze świadczeniem usługi utrzymania przez okres 10 lat. Wartość netto kontraktu opiewa na kwotę ponad 151 mln zł, z czego na same elektrowozy przypada blisko 127 mln zł.
Wśród czołowych polskich producentów taboru szynowego, Pesy Bydgoszcz i Newagu, to ten drugi zdobył wiodącą pozycję na rynku lokomotyw elektrycznych. Najwięcej zamówień do tej pory złożono na czteroosiowe Griffiny. W ich przypadku na pierwszy plan wybijają się kontrakty zawarte z PKP Intercity – 3 umowy na zakup łącznie 96 jednosystemowych elektrowozów serii EU160 oraz 2 umowy na zakup łącznie 78 wielosystemowych lokomotyw elektrycznych serii EU200. W jednej z nich zawarto także prawo opcji, które nie zostało na razie uruchomione, dotyczące zakupu kolejnych 32 sztuk. Gdyby nie zamówienia narodowego przewoźnika, dużo większym sukcesem sprzedażowym byłyby sześcioosiowe Dragony oraz Dragony 2.
Prototypowy Dragon został wyprodukowany przez nieistniejące już Zakłady Naprawcze Lokomotyw Elektrycznych w Gliwicach, przekształcone następnie w Newag Gliwice. Został on zaprezentowany w 2009 roku. Była to pierwsza nowoczesna lokomotywa elektryczna polskiej produkcji i jednocześnie pierwsza nowa konstrukcja tego typu w XXI wieku. W roku 2018 na tory wyjechał z kolei Dragon 2, wyposażony w energoelektronikę w technologii SiC, który znalazł znacznie więcej nabywców – zarówno wśród kolejowych przewoźników towarowych w Polsce (głównie małych, ale i PKP Cargo), jak również polskich i zagranicznych
pooli taborowych. Jednym z nich jest spółka Rail Capital Partners. Początkowo była to spółka
joint venture, kontrolowana przez Pesę Bydgoszcz i Polski Fundusz Rozwoju.
Obecnie 100% udziałów w RCP posiada PFR Fundusz Inwestycyjny FIZ AN (fundusz inwestycyjny zamknięty aktywów niepublicznych). Spółka posiada zarówno tabor trakcyjny produkcji Pesy Bydgoszcz (platforma Gama), jak również Dragony 2 produkcji Newagu. Do tej pory RCP posiadało ich 10 sztuk typu E6ACTab, a także zamówiło kolejnych 5 elektrowozów – 3 typu E6ACTadb oraz 2 typu E6MST. W dniu 23 czerwca Newag poinformował w raporcie giełdowym o zawarciu kolejnej umowy z RCP na dostawę nowych lokomotyw elektrycznych w sile 5 sztuk. Kontrakt obejmuje również świadczenie usługi utrzymania przez okres dekady. Wartość netto całego kontraktu opiewa na kwotę ponad 151 mln zł (na same elektrowozy przypada blisko 127 mln zł).
Jak przekazał “Rynkowi Kolejowemu” Łukasz Mikołajczyk, rzecznik prasowy Newagu, będą to kolejne Dragony 2 w wariancie wielosystemowym bez spalinowego modułu dojazdowego (nazwa handlowa – Dragon 2 MS). Ich moc ciągła wynosi 5 MW, zaś maksymalna prędkość eksploatacyjna – 120 km/h. Warto dodać, że elektrowozy te oprócz Polski mogą jeździć również na czeskiej i słowackiej sieci kolejowej. Dostawę zaplanowano na przyszły rok. Przypomnijmy, że to nie pierwszy zakup taboru trakcyjnego zrealizowany przez RCP w ostatnim czasie.
Jak informowaliśmy w minionym tygodniu, spółka stała się pierwszym nabywcą elektrowozów wchodzących w skład nowej platformy Gama 3.0 produkcji Pesy Bydgoszcz, czyli swojej spółki-siostry, również kontrolowanej przez Polski Fundusz Rozwoju.