Partnerzy serwisu:
Biznes

Newag dostarczy 5 lokomotyw elektrycznych dla Rail Capital Partners

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
Harting
METRANS

Data publikacji:
24-06-2025
Ostatnia modyfikacja:
24-06-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Newag dostarczy 5 lokomotyw elektrycznych dla Rail Capital Partners
fot. Newag
Polski pool taborowy Rail Capital Partners, kontrolowany pośrednio przez Polski Fundusz Rozwoju, zawarł umowę z Newagiem na dostawę 5 lokomotyw elektrycznych wraz ze świadczeniem usługi utrzymania przez okres 10 lat. Wartość netto kontraktu opiewa na kwotę ponad 151 mln zł, z czego na same elektrowozy przypada blisko 127 mln zł.

Wśród czołowych polskich producentów taboru szynowego, Pesy Bydgoszcz i Newagu, to ten drugi zdobył wiodącą pozycję na rynku lokomotyw elektrycznych. Najwięcej zamówień do tej pory złożono na czteroosiowe Griffiny. W ich przypadku na pierwszy plan wybijają się kontrakty zawarte z PKP Intercity – 3 umowy na zakup łącznie 96 jednosystemowych elektrowozów serii EU160 oraz 2 umowy na zakup łącznie 78 wielosystemowych lokomotyw elektrycznych serii EU200. W jednej z nich zawarto także prawo opcji, które nie zostało na razie uruchomione, dotyczące zakupu kolejnych 32 sztuk. Gdyby nie zamówienia narodowego przewoźnika, dużo większym sukcesem sprzedażowym byłyby sześcioosiowe Dragony oraz Dragony 2.

Prototypowy Dragon został wyprodukowany przez nieistniejące już Zakłady Naprawcze Lokomotyw Elektrycznych w Gliwicach, przekształcone następnie w Newag Gliwice. Został on zaprezentowany w 2009 roku. Była to pierwsza nowoczesna lokomotywa elektryczna polskiej produkcji i jednocześnie pierwsza nowa konstrukcja tego typu w XXI wieku. W roku 2018 na tory wyjechał z kolei Dragon 2, wyposażony w energoelektronikę w technologii SiC, który znalazł znacznie więcej nabywców – zarówno wśród kolejowych przewoźników towarowych w Polsce (głównie małych, ale i PKP Cargo), jak również polskich i zagranicznych pooli taborowych. Jednym z nich jest spółka Rail Capital Partners. Początkowo była to spółka joint venture, kontrolowana przez Pesę Bydgoszcz i Polski Fundusz Rozwoju.

Obecnie 100% udziałów w RCP posiada PFR Fundusz Inwestycyjny FIZ AN (fundusz inwestycyjny zamknięty aktywów niepublicznych). Spółka posiada zarówno tabor trakcyjny produkcji Pesy Bydgoszcz (platforma Gama), jak również Dragony 2 produkcji Newagu. Do tej pory RCP posiadało ich 10 sztuk typu E6ACTab, a także zamówiło kolejnych 5 elektrowozów – 3 typu E6ACTadb oraz 2 typu E6MST. W dniu 23 czerwca Newag poinformował w raporcie giełdowym o zawarciu kolejnej umowy z RCP na dostawę nowych lokomotyw elektrycznych w sile 5 sztuk. Kontrakt obejmuje również świadczenie usługi utrzymania przez okres dekady. Wartość netto całego kontraktu opiewa na kwotę ponad 151 mln zł (na same elektrowozy przypada blisko 127 mln zł).

Jak przekazał “Rynkowi Kolejowemu” Łukasz Mikołajczyk, rzecznik prasowy Newagu, będą to kolejne Dragony 2 w wariancie wielosystemowym bez spalinowego modułu dojazdowego (nazwa handlowa – Dragon 2 MS). Ich moc ciągła wynosi 5 MW, zaś maksymalna prędkość eksploatacyjna – 120 km/h. Warto dodać, że elektrowozy te oprócz Polski mogą jeździć również na czeskiej i słowackiej sieci kolejowej. Dostawę zaplanowano na przyszły rok. Przypomnijmy, że to nie pierwszy zakup taboru trakcyjnego zrealizowany przez RCP w ostatnim czasie. Jak informowaliśmy w minionym tygodniu, spółka stała się pierwszym nabywcą elektrowozów wchodzących w skład nowej platformy Gama 3.0 produkcji Pesy Bydgoszcz, czyli swojej spółki-siostry, również kontrolowanej przez Polski Fundusz Rozwoju.
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
Harting
METRANS

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Pierwsze nowe EZT dla Polregio w tej dekadzie? Jest przetarg

Tabor i technika

Pierwsze nowe EZT dla Polregio w tej dekadzie? Jest przetarg

Mikołaj Kobryński 20 czerwca 2025

Laude Smart Intermodal zamawia dwa Vectrony MS

Tabor i technika

Laude Smart Intermodal zamawia dwa Vectrony MS

Mikołaj Kobryński 16 czerwca 2025

Trwa modernizacja kolejnych ED72

Tabor i technika

Trwa modernizacja kolejnych ED72

inf. pras. Polregio, oprac. MK 12 czerwca 2025

Orlen Kolej wyleasinguje 40 lokomotyw elektrycznych?

Biznes

Orlen Kolej wyleasinguje 40 lokomotyw elektrycznych?

Mikołaj Kobryński 10 czerwca 2025

Zobacz również:

Pierwsze nowe EZT dla Polregio w tej dekadzie? Jest przetarg

Tabor i technika

Pierwsze nowe EZT dla Polregio w tej dekadzie? Jest przetarg

Mikołaj Kobryński 20 czerwca 2025

Laude Smart Intermodal zamawia dwa Vectrony MS

Tabor i technika

Laude Smart Intermodal zamawia dwa Vectrony MS

Mikołaj Kobryński 16 czerwca 2025

Trwa modernizacja kolejnych ED72

Tabor i technika

Trwa modernizacja kolejnych ED72

inf. pras. Polregio, oprac. MK 12 czerwca 2025

Orlen Kolej wyleasinguje 40 lokomotyw elektrycznych?

Biznes

Orlen Kolej wyleasinguje 40 lokomotyw elektrycznych?

Mikołaj Kobryński 10 czerwca 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5